Edith


Den dag jag dog

drog alla mina anhöriga en lättnadens suck

Ingen sörjde

vid min begravning

Inget var glömt – Inget blev förlåtet

 

Igår såg jag min baneman skymta förbi

Alla hans synder blev honom förlåtna

Långt innan

han begick något enda brott

Som om det var från hans egen grav

stenen blivit bortvält

Han kommer att bli ihågkommen var dag

som den illusion han var

 

Man kommer att begrava mitt stoff

och jag ska glömmas bort

om jag älskat

eller älskats

 

Och den dag jag dog

sörjde ingen

en enda

av alla de dagar

jag åtminstone fanns i hans närhet.

Kommentera

