Caroline


Vår välfärd är ingen tillfällig dispensär
husläkarens existentiella uppdrag är politiskt
”Oroa dig inte”, säger han till patienten

Om jag fick lära mig behärska poesin
blev dikten det språk jag skulle välja

Som om jag vore orolig
när du navigerar enligt en karta
där Showtime som strider
i första hand med HBO
ritar upp den kända världen
med dess yttersta gräns markerad

I en scen avsnitt fyra säsong fyra
värvas en ung läkarstudent
snart ska han avslöja sanningen för
de goda
sitter där med ryggen mot kameran
och blottar orakade armhålor

inte undra på att de rättrogna
äcklas
och beskyller de goda för lögn
som om renligheten vore frivillig

jag möter en platt världsbild
men håller käften
För vad skulle jag svara?
”Darling, jag oroar mig inte mer;
och du har aldrig sett ens en flik
av mitt hörn i världen.”

Kommentera

