kvinnodag


Inget mätbart avstånd skiljer våra världar. Det som skiljer oss åt är
en rymd av luft som inte går att andas. Hur skulle du någonsin
kunna förstå?
När man frågade mig om mina armband svarade jag att jag hade
förlagt dem. Vem kan förebrå en kvinna för hennes tanklöshet?
Vem kan förvänta sig annat än att hon i sin iver gömmer sin skatt
på ett ställe som hon strax glömmer bort! Barnet som somnat i taxin
bastarden, belastningen, den förskjutna systerns barn. Ingen ifrågasatte
att jag glömt bort var jag lagt undan mitt guld. Sanningen kanhända
man anade. Man antydde villovägar saker brukade ta. Men nej,
jag garanterade att jag varit noggrann. Jag skulle bara inte stå ut
med att tjänsteflickan fick mer stryk.
Barnet som somnade i taxin hade ju kommit tillrätta, och händelsen
föll i glömska. Muwahhiduns syster vet av inget i sitt tysta rum.
På sin födelsedag fick flickan åka hem till sina mamma. Vår chaufför
tog motorcykeln och hon gränslade den därbak. Vi är
anständiga människor, visar omsorg om tjänstefolk; tjänsteflickan
i nya kläder, jag vinkar mina armband farväl och hoppas att hon
slipper bli slagen hemma hos sin mamma. På sin elvaårsdag.
Är en kvinna ens en kropp? Mina kläder levereras till dörren
inslagna i diskreta paket. Vi handlar bara hos betrodda köpmän.
Vi smugglar sanitetsartiklar från väst, så delar vi vårt systerskap
och smusslar undan resterna som vi alltid gjort med
de blodiga trasorna som förut gav ett försåtligt skydd.
Vad är väl en kvinna mer än ett kön? Skapad för att genera.
Hon talar som en rymdvarelse. Rör sig i dina kända rum som ett
oidentifierbart föremål. Ursprunglig identitet Förlorad Oåterkallelig.
Talar så att ingen förstår. Vi är helt enkelt för olika. En mans kurage
och drift låtsas förståelse och honom vill hon se upphängd
för att avskräcka andra att närma sig hennes hudlösa kön. Offentligt
avrättad? Nej, döden är ett alldeles för lindrigt straff.
Det finns ingen fruktan i hatet. Det finns ingen ilska i min vrede. Inget
kan förlåtas, inget går att glömma.
Ett nytt korståg kan dräpa alla drakar, säger du, men inte ens en hjälte
kan ta två steg i taget.

Kommentera

