Tanukin


Jag trivs i närheten av

människor som förlikat sig med slutet. Fascineras av

deras livsverk. Stillar min

dödslängtan med denna obestämbara fullkomlighet

När man ska sätta punkt?

På morgonen vaknar den som tror sig vara

benådad; begåvad, utöver vanligt folk, utvald

stavar ut de första bokstäver som ska bilda

livets mening. Formulerad så att

ingen annan ska förstå. Redigerad så att

alla utläser sin egen tolkning

Jag skriver i vrede, men aldrig om det som hänt

Jag skriver min vrede över det som aldrig hände

* * *

Livet har blivit så mycket enklare nu. Den

inre dialogen har tystnat; anklagelserna och trösten

Tiden går fort i byn, dag och natt skriver sig texten

i mitt huvud.

Det finns inte så mycket som stör. Här händer ju

ingenting, säger man i allmänhet och så fort något händer:

Varför skulle detta drabba oss?

Mig drabbar bara texten. Varje tanke går att

skapa åter, varje tanke redigeras, tills

hela livet är en berättelse

med ett övergripande perspektiv

i ett hanterbart format

Jag är ingen profet; jag har uppmätt

tidens hastighet. Den ökar ständigt

under alla åldrar. Rusar ständigt mot

en ny början.

Jag utropar aldrig att detta är slutet, jag

skriver i vrede, men aldrig om det som hänt

Jag skriver min vrede över det som aldrig hände

Kommentera

