Jennah


Som en påminnelse om läkning.
Plockar upp bitar från dessförinnan.
Går här. På jakt efter fragment och dammkorn.
Städar. Dammar av en sak efter en annan.
En enda har jag sparat, för varje smärtsamt minne.

Idag hinner jag inga hastverk.
Ingen sak får ställas ur mitt synfält.
Som balsam för själen och tanken till ro
vänder och vrider jag, utan minsta brådska
det jag förmått förlåta, får aldrig glömmas bort.

Jag har slutat vänta vederlag.
Slutat förvänta mig bli belönad
med godhetsbevis för egen brist på ondska.
Återställ balansen utan vedergällning.
Bestående lycka bereds i ett eget rum.
Ett enda minne har jag sparat
för varje förlorat ansikte. För varje ny livstid.

Kommentera

