Du ska vila nu
Just nu har du en stund
Någon har kallat det förtröstan;
att få slippa uthärda något innan det hänt

Jag vände och vred  på möjligheterna

tills det möjliga blev omöjligt utan att märka
att jag gjort mig otillgänglig. Stunden som var.
Just nu.

Det är inget magiskt över ögonblicket

ingen katastrof att kasta bort det
ingen dödssynd, men ändå, hur många
bortkastade stunder har du redan ångrat?

Att slippa uthärda något innan det hänt
kallas tillit. Men du vill färdas blind
och som ett foster bli buren.
Först när du släpper taget
blir den kvar.

Du behöver inte hjälpa kärleken att förändra form

den anpassar sig själv efter omständigheterna
sväller, fyller upp tomrummen, utplånar
avstånden och tiden.

Det är en outsägligt smärtsam missräkning att bära
att jag inte rörde vid honom  när han gick förbi
för jag var upptagen med att räkna ut hur jag skulle
hålla honom kvar.

Kommentera

