Tordis


Jag såg min baneman skynda sig förbi
Idag i vimlet
För upptagen av sitt
för att slita hjärtat ur mitt bröst
med en enda blick

Det var här, kommer man att kunna säga,
det var härifrån hon flydde
för sitt liv.

Jag hade kunnat servera honom det
på mina läppar
genast

Ingen stannar, kommer man att förklara,
för att frivilligt låta sig
slitas itu.

Om bara han ville vända sig om i vimlet
Om bara han mött min ambition!
Då skulle jag stannat
för mina dunkande läppar gav mig
inget annat val

Det var här, skulle man då konstatera,
hon lämnade kvar allt av värde
i en hopknuten svart plastsäck
på marken.

Kommentera

