Manuela


Vi måste skapa
större avstånd.
Vi måste skapa främlingar.
Sök inte förringa värdet av isolering!
Du får inte göra dig beroende av att bevisa mig godhet.
I en abstrakt brist på ondska blir du naturligtvis fullkomlig.

Jag skrev i en dikt att människan måst lära sig gråta
Så snart hon lärt sig att inte gråta, måste hon
börja denna mödosamma träning.
Längtan driver henne att försöka bli
människa på nytt. Med alla förmågor
återerövrade.
Jag skrev att människan måste
lära sig gråta igen, men jag vet naturligtvis inte
om det är sant.

Hur skulle jag kunna veta det?
Ditt liv är en koreografi, iscensatt för att lugna sinnet.
I en abstrakt brist på ondska
blir du naturligtvis fullkomlig,
dina dikter ett bevis på
ditt engagemang för världen.
Det är förvirrande att inte veta av
sin livegenskap.

Det är omöjligt för den enskilde
att inse, att priset för mina tjänster eller mitt
hantverk, vad jag kan förvänta som
ett bidrag jag behöver eller en rimlig
grundpension, att detta påverkas av
vad som händer i Kina, samtidigt med
det som händer i Australien och
Sydafrika just nu. När jag bjuder ut
min kropps förmåga eller mina varor.

Vid Märlarhöjden passerar vi
en osynlig stadsmur.
Där utanför förändras människorna.
De går klädda i likadana kläder som alla andra och
somliga har märkesskor på sina fötter
men alla bär de något på sina axlar.
Av hållningen och sättet de samtalar med varandra
förstår vi, att här bor ett annat folk.
Sättet att sjunka ner på sätet i tunnelbanevagnen.
Det är en främmande kultur.

Här bor människor som mer än andra
påverkas av vad som pågår just nu i Kina,
Moldavien och på Nya Zeeland .

Vem är herre över alla världar? Vem flyttar
pjäserna på brädet? Vem garanterar
att våra öden aldrig korsar varandras?

Det finns ingen framtid för stadskärnans utanförfolk
det spelar ingen roll om våra barn är gröna eller vita
här finns bara svarta jobb, bara bedövningsmedel
att sälja, bara missräkningar att tillverka.

I hemmet. Om natten. I tryggheten. I säkerhet
vågar jag skriva om avstånden. Främlingsmakaren
vårt nya gudaväsen.

Kommentera

