Emerenthia


Jag gjorde ett barn
uppfylld av skärpedjup
och upplevd större brännvidd
ett barn
var vad jag gjorde när jag spenderade all min tid
mina pengar och ansträngde mig till det yttersta
för bestående legat

Jag föddes som frö
mättad av andras drömmar
redo att gro

Deras mod och oförtröttliga strävan
möter min blick i sepia och i husförhörens längd

Jag är deras eviga liv.
Det löftet var inte gudomligare än så här.

Jag föddes på golvet
ett bevis ur spräckt fröfäste
Det finns oändligt vackra ord för
slem och blod
livets träd
efter
börd

I dikten är den förstfödde alltid ren
och kvinnan alltid helig
och hennes ångest blott ett bläckstänk
genom rymden

Obetydliga är människornas felsteg
Vem är Vi att förargas

Ett barn
var vad de gjorde
i mod och oförtröttlig strävan
Jag möter din blick
i Kodachrome
Jag är ditt eviga liv.
Löftet var inte gudomligare än så här

.

Kommentera

