Myosotis scorpioides


Vad är det med de där folkhemsungarna?
dessa gapiga, jävla idioter – Berg, lyft fläsket
och häv dig i havet, varifrån du kommit – Dra!
i ursprungets brudetjärn har du sänkt
mitt amputerade hjärta
Jag är generationen mellan
den fullkomliga välfärden och
den totalitära otryggheten.
Samtalet jag tvekar att ta
är den signal jag längtar efter allra mest.
Själv kunde jag skrika: ”Men ursäkta då,
ursäkta då så jävla mycket
att jag blev född!”
Jag är den sista generationen
som fick prioritera
egen vilja före överlevnad.
Nu jublar jag: ”Tack ändå,
tack så jävla mycket
för att det liv jag gav fortfarande är vid liv!”

One thought on “Myosotis scorpioides

  1. Tom Eriksson skriver:

    Det finns en kraft hos dig som jag inte sett någon annanstans. Man skulle kunna bli rädd för dig, men det tror jag inte att jag blir. Till kraften hör också tankeskärpa.

Kommentera

