Sofia


Summan av alla människors reaktioner på sina privata erfarenheter
utgör den värld vi lever i.
Du tog med dig hela min värld, när du gick till en annan värld. Ändå.
Det är ett gapande hål i det bröst som förr rymde
hela världen.
Det sägs att gud bor där, i denna gränslösa tomhet.
Inte ett öre, sa mannen i intervjun, att han tänkte ge till någon annan:
Inte ett öre av det som är mitt!
Hans röst var mättad av privat lidande; hade aldrig förstått att
människor gör gott för att njuta av det rus som då fyller nervsystemet.
Nej, du kan inte lita på någon annan, lille man, för att må bra, än
din egen medmänsklighet.
Allt jag vill säga, har redan sagts, orden löper som vattnet i sitt kretslopp.
Så slakta ett djur och hölj dig i dess hud. Hud över annan hud. Hudskär
ditt eget hjärta.
Det luktar skit över bygden en gång om året. Över fabrik och bruk
över mausoleet där
flåbusens nybyggarrätt vilar. Kvinnornas frihet vilar.
Ett monument till minnet av
när
varenda öre som är mitt, blev mitt. Här ska vi
frysa ut utfrysarna. Inte låtsas om att
de utgör trettiosex procent eller
tjugofyra. Vi talar om
var tionde i hela landet. Det talar vi hellre om.

Kommentera

