Malena


Hur som haver håll mig kär
Jag, som ingen Hjälte är
Vart jag mig i världen vänder
växer allt ur Människans händer
Lyckan kommer Lyckan går
Ingen hjältes glans består

Hur som haver håll mig kär
Du, som icke verksam är
vart jag än omkring mig se
tycks Du sitta blott och le
ingen leda, inget hån
allt är givet blott som lån

Hur som haver håll mig kär
se till mig som tant nu är
Hur jag vrider mina händer
ingen tid för mera vak
Vart jag mig i världen vänder
har jag rumpan min därbak

Hur som haver håll mig kär
Jag, som otämjd städse är
Natten dagas vad det lider
vila får vi sent omsider
utmätt är vad alla kan
stegar sträckan fort som fan

Hur som haver håll mig kär
om jag bönar eller svär
Okänd mark jag nu beträder
frön gror bäst i växlat väder
Långt och envisa som få
måste alla mödrar gå

Hur som haver håll mig kär
jag, som blott förvaltar här
tomma händer fick jag, två
Ingen sked att ösa manna
fulla blev de strax ändå
Du, Johannes, fick detsamma

 

Kommentera

