Nervosa


jag är som alla andra, en människa
som magrast, allra mest skrytsam
hänger jag på mig
grannlåt, leende, talar om möten
med betydelsefulla personer, minnet av
resor. Tre kontinenter
En teve stod på
medelhavskost på tapeten
olivolja och nötter, frön, säger kvinnan i soffan
är bra för den helige ande och man får
färre rynkor. Dessutom
Det är helt okej för mig att inte se på teve

jag är inte den som går in för något
förrän jag läst hela bruksanvisningen
garantibevis har visst alla extremister
Det finns en rörlig bild jag aldrig glömmer
En teve stod på
nyheter på programmet
zoomar in
mitt i högen av döda på en väg sitter ett barn
och suger ihärdigt
på sin döda mammas bröst
Rwanda

man har sagt att inget folkmord haft dödsfabriker
sedan förintelsen
som en tröst för Srebrenica
nu talar konfliktforskaren, en människa
som magrast, professor i underrättelseanalys
ett tredje världskrig pågår
en dödsmaskin mot resten av världen. Barnkroppar
tömda på blod, rädslan exponeras, exploateras
och vi oroar oss för vädret fast vi inte satt potatis
på riktigt, säger Jimmieboy,
som magrast. En människa.

Kommentera

