vaka


04:06. Himlen är
djupt blå, molnfri, flimrande ljus från en teve apparat
i den annars mörklagda lägenheten
mittemot
en bil stannar i vändzonen
föraren ska hämta pengar i bankomaten
vid torget

om en trekvarts arbetsdag
står där en man vid ett torgstånd, som inte tror på
det penninglösa samhället
säger att det kommer aldrig att fungera
och jag köper en burk honung
men inga ägg
för jag har börjat tvivla och tro
att man säger ekologisk fast man menar svenska
ägg från lössläppta höns
det är hursomhelst skillnad på smaken

05:00. Jag tänker att du inte ska behöva vara ensam
nu
och sitter här tyst för min egen skull
tänker på min födelse och död, hur den rika myllan
utspydde min generation
till att ta allt för givet
en ungdom full av nödrim på nödrim i C, Amoll, D7
protest efter protest
det hände alldeles nyss

jag blev kysst alldeles för snabbt fast jag trodde
på fred och kärlek
tiden tycks gå fortare nu
snart ringer larmet
himlen är molnfri
i samma nyans som bankomatens skylt

06:04. Nu vet jag att livet är oberäkneligt som
en kyss
av min uppmätta tid är det mesta överstökat
jag kommer aldrig att hinna röja upp i röran
himlen har blivit ljust blå
och jag hoppas jag få råd
att köpa ett fint årgångsvin
till min egen kväll

Kommentera

