Dagny


Helst sitter han sysslolös och tänker
på allt han ska göra sedan – det är som om
han inte längre orkar något alls, nu sedan
han slutat tro att världen ska gå under.
Vad skulle nu kunna förmå honom
till någon brådska?

Hennes huvud har accepterat det
som fullt möjligt: Alla män behöver inte vara
likadana? Men resten av kroppen
från underkäken och ner, ända ner till marken
är övertygad om, att
alla män är likadana.

Hon rör sig
som om hon alltid vore
transparent
jagad
hon vänder sig om
är aldrig ensam
en närvaro
materiell
gestaltad
Hon förstår aldrig
vad han vill
och skulle aldrig förmå
närma sig honom
– om hon inte fick uppfattas
som könlös.

***
Medan jag kunde sova
lugnt på någons arm
var det mig
likgiltigt att vakna.
Medan det numera spelar stor roll
att jag lever
ger mina tankar mig ingen tröst
på hela natten:
Det finns en skillnad mellan
henne och andra människor.

Det är inte bara en skillnad
i tillgångar, examen och samhällsställning.

Även jag är kvinna
och därmed också ett medel.

Mitt huvud har accepterat det.
Manlighet är ingen genetisk defekt.
Men resten av kroppen
från underkäken och ner, ända ner till marken
är övertygad om, att alla män är likadana.

Kommentera

