kintsugi


Allt jag har
ger jag dig.
Skärvor
efter ett liv detonerat
(de bitar jag inte gömt undan).
Du undersöker materialet
iakttar omväxlande mönsterdetaljer
och anar
den skönhet, som var ämnad
mig.

Och sedan?
I jakten på diktkonsten lär jag mig att dyka efter skärvor
Helt ner. Avstamp mot botten och tillbaka upp till ytan.
Så gör jag.

Botten kommer numera sällan emot mig oombedd

men idag
kom botten emot mig oförberedd
i en av alla dem som ser klart
en av dem som skickligt balanserar sitt ansvar så
att vi inte blir varse den vara han erbjuder

jag är en av dem som vill se allt

För att kunna se allt
måste mörkret bli så mörkt
att det inte spelar någon roll
om mina ögon är öppna eller stängda

För att kunna se allt
måste mörkret bli så mörkt
att ingen av oss vet
om jag ser med mina ögon eller dina

Kommentera

