minister


det spelar inte någon större roll vilken yrkesgrupp jag träffat
om det är poliser, vårdbiträden eller lärare
alla delar samma upplevelse av att ha förlorat
handlingsutrymmet, säger
ministern, vars arbete ingen hört talas om och vars
namn, ingen lägger på minnet

det var en gång i ett rike långt bortom nöden
vars väktare led av ständig paniksjukdom
över att dess folk med stinna magar ständigt åt
mer än arvet lämnat

landets styrelseskick lämnade anständighetens väktare över
till den konstnärliga friheten och moralens väktare fann
för sin säkerhet ett annat ord för anständigt liv
och började genast tala om att
allt är tillräckligt. Även de nio miljarder
som ingen lägger på minnet

landets centrala statistiska upplysningsorgan menar att en
socialförsäkringstjänsteman
tjänar tjugosjutusentrehundra-i-månaden
och forskaren får inget anslag för att visa nationens
moraliska väktare hur avvecklingen av
de sjuttontusen handläggare som aldrig möter
ansiktet bakom den skriftliga ansökan
skulle höja allt tillräckligt till anständigt
för alla arbetare i riket bortom nöden

Vad ska jag ta mig till? frågar jag och du -fast du är kvinna – mansplaiar mig
och svarar
andas! men det gör jag ju redan och äter upp varetenda ord
och alla nudlarna på min tallrik får du

Kommentera

