ishtar


varje gång jag beger mig bortom smedjan på Höjden
neråt Peniel till och stöter på guden där helt apropå
går jag alltid helsinnad ur striden

kvinnor gör det, av okänd anledning
Ta i, din jävel! Men hur jag än vrålar
går jag alltid oförändrad ur striden

första gången. När jag
förlorade min oskuld
kom jag tillbaka ner från höjden
full av förvåning
byns kvinnor gav ingen absolution och prästen
utlöste i fördömelse över den förbjudna Skriften

andra gånger. Lillit tände månen bortom smedjan
vägen låg svart och brännässlorna slickade de bara benen
ändå gick jag helskinnad ut striden

kvinnor gör det, av okänd anledning
Fräs ut i näven om så skulle hövas
men gå alltid starkare ur striden!

Gå starkare ur striden!
Murar kan rämna
kvinnor kan brytas, aldrig böjas,
aldrig rätas ut
det finns ingen evighet utom när jag vilar
där röken steg från paradisets bjälkar härjade av eld

Kvinnan gick starkare ur varje strid
svårigheter var den enda tröst hon behövde
lämnade cederskogen oförändrad.

Kommentera

