badjee


Hon var min mans syster
hennes folk blev mitt folk
Jag förlåter dig, Gud,
för att du inte förmår förändra
det jag inte förmår förändra själv

jag förlåter dig för du har inrättat allt så
att dina lagar går att förstå
och förväntar mig inte längre
att då jag kastar mig ut
från en hög höjd
kan jag falla uppför

kan jag falla uppför
förfallets slukhål?
kan jag falla uppför
förtvivlans rand?
kan jag falla uppför
kärlekens djup?
Jag förlåter dig, Gud,
för att du inte förmår förse med
det jag inte orkar förvärva själv

det tog tid att förvandlas till en likgiltig robot
som överlevde och stod ut alldeles för mycket
Ingen kom till min undsättning
men jag kan själv utplåna mina demoner

jag vill inte glömma
jag vill förlåta
jag vill bevara mina erfarenheter
jag förlåter dig, gud, eftersom jag överlevde
och fortsatte, inte till ett fritt vakuum
utan till en framtid

Kommentera

