anonym


ska jag efterkonstruera tusen svar
till frågan jag fått lika många gånger
som om jag kunnat rusa i din famn
redan då

det måste väl ändå finnas
en enda, liten, jävla spricka
där något litet, slags ljus
kan sippra in? kunde jag tänka

vardagens hjälte söker ingen publik
blockerar sig inte, för att slippa se
byter inte bort delaktigheten mot
ansvarsfrihet

är självgenererande, till skillnad från poeten
och geniet

i det ögonblicket, tänker jag, att
du finns

jag kan föreställa mig
precis allt, utom
ditt ansikte

hjältar är alltid
anonyma

där jag är, kan jag
vänta på dig
vet inte om jag vågar
tanken
jag kan föreställa mig
precis allt, utom ditt ansikte

Kommentera

